OV-chipkaart

OV-chipkaart | Spoorhub

OV-chipkaart

Hoe werkt een OV-chipkaart

De OV chipkaart is een kaart waarmee je met het openbaar vervoer in Nederland kan reizen, denk hierbij aan trein, tram, metro en busvervoer. Door middel van het opladen van de kaart met een saldo of een abonnement aan te schaffen, kun je reizen met de OV chipkaart. Je dient bij het begin van je reis in te checken en aan het einde weer uit te checken.

Welke soort OV-chipkaarten zijn er

Er zijn twee verschillende OV-chipkaarten, namelijk: de persoonlijke OV-chipkaart en een anonieme OV chipkaart. De persoonlijke OV chipkaart is te herkennen aan de kleur geel en de  foto van de bezitter op de kaart. Zo kan met deze OV chipkaart niet aan iemand anders uitgeleend worden, omdat die persoonsgebonden is. Een anonieme OV chipkaart is te herkennen aan de kleur blauw. Met dit pasje is het wel mogelijk om uit te lenen. Omdat die niet persoonsgebonden is, alleen een kaartnummer en de geldigheid van de kaart  zijn beschreven. Je kan ook bij een aantal vervoerders een wegwerpkaartjes kopen.

Persoonlijke OV-chipkaart

  • Geschikt voor abonnementen & leeftijdskortingen
  • Saldo van OV-chipkaart kan automatisch worden opgeladen
  • Inzage (online) in de gemaakte reizen en kosten
  • Blokkeer blokkeren bij diefstal of verlies
  • 5 jaar geldig

Anonieme OV-chipkaart

  • OV-chipkaart kan door meerdere mensen te worden gebruikt (niet tegelijkertijd)
  • De anonieme OV-Chipkaart is te koop op alle stations, balies van vervoerders, supermarkten, tabakspeciaalzaken en op OVshop.nl 
  • Vanaf productiedatum is de anonieme OV-chipkaart 5 jaar geldig.
  • 5 jaar geldig

Hoe laad ik mijn OV-chipkaart op

Voor het reizen met de openbare vervoer dien je eerst jouw OV chipkaart op te laden met een saldo (een bedrag in euro’s) of reisproduct OV chipkaart, zoals een dagkaart of abonnement aan te schaffen. Dit doe je bij een automaat of balie.

Het is ook mogelijk om online je OV-chipkaart saldo op te laden. Via de onderstaande knop kan je je OV-chipkaart online opwaarderen.

Instaptarief voor OV-chipkaart

Op het moment dat je op saldo reist, wordt bij het inchecken van OV-chipkaart een instaptarief van je saldo afgeschreven. Bij het uitchecken wordt de gereisde kilometers in rekening gebracht en het instaptarief teruggestort. Indien je niet uitcheckt, dan betaal je het volledige instaptarief.

De hoogte van het instaptarief kan als volgt:

Instaptarief OV-chipkaart

* Goed om te weten dat het instaptarief op sommige lijnen van Connexxion € 6, € 10 of € 15 en op een aantal lijnen van Bravo in Brabant € 8 is. Kijk voor alle actuele instaptarieven op de website van je vervoerder.

OV-chipkaart saldo

Er zijn diverse manieren om het saldo van je OV-chipkaart te checken. Namelijk een van de manier is om online de saldo te checken. Een andere manier is bij een OV-automaat te checken. Deze automaten zijn te vinden in supermarkten en in het treinstation zelf.

Een andere manier is om je OV-chipkaart saldo bij een OV-automaat te checken.

Hoe blokkeer je een OV chipkaart online

Persoonlijke OV-chipkaart:

Onthoud dat een geblokkeerde kaart niet kan worden gedeblokkeerd.

Log in en blokkeer je kaart via jouw account,vervolgens worden de volgende stappen ondernomen:

 

  1. OV-chipkaart kaartuitgever blokkeert je kaart;
  2. Je vraagt voor een vervangende kaart aan. De vervangende kaart kost €11,-. Je betaalt dit bedrag via IDEAL. 
  3. Je beeindigt de oude kaart en vraag het resterende saldo terug.
  4. Het abonnement wordt automatisch opgeladen op je vervangende kaart
  5. Het resterende saldo van je oude kaart wordt binnen 15 dagen overgemaakt op je bankrekening.
  6. Binnen gemiddelde drie werkdagen ontvang je je vervangende OV-chipkaart.


Tip
: Studenen kunnen een “tijdelijk studentenreisproduct” aanvragen
via www.studentenreisproduct.nl

 

Geen account?

Indien je geen account hebt dan kun je contact opnemen met de klantenservice OV-chipkaart 0900-0980 (gebruikelijke belkosten). De medewerker blokkeert meteen je kaart. Voor saldoteruggave en betaling van de vervangende kaart dien je je bankrekeningnummer bij de hand te hebben


Anonieme OV-chipkaart:

Anonieme OV-chipkaarten zijn in tegenstelling tot de persoonlijke kaarten niet beschermd tegen misbruik. Deze kunnen ook niet worden geblokkeerd en vervangen.

OV chipkaart kwijt

Ben je je OV-chipkaart verloren of gestolen? Meld dit zo snel mogelijk bij OV-chipkaart. Bij melding van verloren of gestolen kaart wordt je kaart binnen  24 uur geblokkeerd. Dit kan je eenvoudig via je OV-chipkaartaccount regelen of bellen naar klantenservice van OV-chipkaart 0900-0980 (gebruikelijke belkosten). Anonieme kaarten kunnen niet worden geblokkeerd.

Bij de aanmelding kan je je kaart vervangen of te beëindigen en je saldo terugvragen. De vervangkosten van de vervangende kaart bedraagt €11,-. Anonieme kaarten kunnen niet worden geblokkeerd.

 

Geen account?
Indien je geen account hebt dan kun je contact opnemen met de klantenservice OV-chipkaart 0900-0980 (gebruikelijke belkosten). De medewerker blokkeert meteen je kaart. Voor saldoteruggave en betaling van de vervangende kaart dien je je bankrekeningnummer bij de hand te hebben.

 

Anonieme OV-chipkaart:

Anonieme OV-chipkaarten zijn in tegenstelling tot de persoonlijke kaarten niet beschermd tegen misbruik. Deze kunnen ook niet worden geblokkeerd en vervangen.

[qode_post_carousel1 posts_per_page=”3″ column_number=”4″ space_between_items=”normal” layout_title_tag=”h3″ title_tag=”h3″ image_size=”medium” display_categories=”yes” display_date=”no” display_author=”no” display_share=”yes” display_hot_trending_icons=”yes” offset=”” layout_title=”Alle acties/deals”]